Peter Laros

'IB'er: tot hier en nu verder?!'

Het uitgangspunt van deze lezing vormt het boek met dezelfde titel. Het boek is samengesteld op basis van de uitkomst van ruim 1.400 enquêtes onder IB'ers. Deze geven een helder inzicht in hoe IB’ers werken aan de vormgeving van passend onderwijs en hun eigen rol in de schoolorganisatie. Daarnaast beantwoorden zij stellingen gericht op het onderwijskundig leiderschap van de directeur, de samenwerking met ouders en het worden van een professionele leergemeenschap.

De geobserveerde dwarsverbanden laten zien dat er in het schoolsysteem eenvoudig ruimte te vinden is voor verbetering. De eyeopeners zijn werkelijk op alle lagen te vinden. Om verbeteringen op de verschillende lagen direct in gang te zetten hebben we suggesties en bronnen opgenomen. Ze kunnen het begin zijn van de eerste stap op het verbeter pad.

Over Peter Laros

 

Drs. Peter Laros is hogeschooldocent bij het Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg van Fontys en redactielid van TIB. Hij was eerder teamleider en mt-lid
bij Fontys. Onlangs publiceerde hij de TIBtool ‘Zoek de balans in je werk’. Hij schreef eerder diverse artikelen rondom het thema ‘oplossingsgericht werken’.

Maar liefst 1.455 IB’ers vulden eind 2018 de grote IB enquête in. De uitgewerkt enquêteresultaten in het boek ‘IB’er, tot hier en nu verder?!’ geven een helder inzicht in hoe IB'ers werken aan de vormgeving van passend onderwijs en hun eigen rol in de schoolorganisatie. Daarnaast beantwoorden zij stellingen gericht op het onderwijskundig leiderschap van de directeur, de samenwerking met ouders en het worden van een professionele leergemeenschap.

‘IB’ER: TOT HIER EN NU VERDER? Onderzoek, tips & tools’ van Nikkie Laros en Peter Laros