Marisca Milikowski - Dyscalculie en een hoog IQ

Dyscalculie kan bij kinderen met een hoog IQ soms lange tijd verstopt blijven. Toch hebben zij er veel last van. Onderpresteren en faalangst liggen op de loer. Wat te doen?  Ik begin bij de signalering, die juist bij hoog intelligente kinderen  wel eens tekort schiet. Hun voldoende prestaties op de cito-toetsen zet leerkrachten gemakkelijk op het verkeerde spoor.

Tweede kwestie: waarom een diagnostisch onderzoek? Leerkrachten zien daar niet altijd het nut van in. Ik zet uiteen wat een goed onderzoek  aan informatie oplevert.

Ten derde: de ondersteuning. Hoe kun je deze leerling helpen om qua opleiding het onderste uit te kan te halen?      

 

Dr. Marisca Milikowski is als cognitief psycholoog verbonden aan de Rekencentrale. Zij deed aan de UvA onderzoek naar de organisatie van getalskennis in het menselijk geheugen en specialiseerde zich in de theorie en diagnostiek van dyscalculie. Haar meest recente boek is Dyscalculie en een Hoog IQ, twaalf leerzame verhalen.