Wim Meijer: Coachen van leerkrachten; goed voor leerlingen?

In deze presentatie bespreekt Wim kort het verschil tussen advies geven en coaching. Wie zich verdiept in coaching, raakt al snel het spoor bijster in alle varianten en bedoelingen. Ook de ervaring met IB’ers die meer coachend te werk gaan roept een aantal vragen op:

  • Wat is echt kenmerkend voor het coachen van leerkrachten?
  • Wat maakt coachen van collega's zo lastig en tegelijkertijd zo waardevol?
  • En ... worden leerlingen er ook beter van?

Met deze vragen in gedachten gaan we in deze sessie op zoek naar de kern van coaching en interne begeleiding. We nemen je graag mee back to the basics. Waarom? Omdat – ontdaan van alle franje – er zo een overzichtelijk pakketje handvatten te voorschijn komt, waar iedere IB’er mee uit de voeten kan.

Het beroepsleven van Wim Meijer staat in het teken van onderwijsbegeleiding in al haar facetten. Als begeleider, docent en onderzoeker schreef hij talloze publicaties op dit terrein. Ook ontwierp hij de methodiek van consultatieve leerlingbegeleiding. De ontwikkeling van interne begeleiding volgde Wim vanaf het begin van nabij. Wat hem uitdaagt is om complexe onderwijsvraagstukken terug te brengen tot hanteerbare proporties. Na zijn loopbaan aan de Rijksuniversiteit Groningen verzorgt hij voorlichting en trainingen en is Wim als zelfstandig adviseur actief bij uiteenlopende onderwijsinstellingen.